Utbildningsinnehåll
- Tre grundläggande modeller för ledarskap
- Vikten av Tuff Omsorg
- Leda genom att se matchen och ställa frågor
- Stödja ditt ledarskap med verktyg
- Utvecklas gemensamt med en Ledarskapsstandard
- Möjligheter med FFA-coachning (FFA = Förutsättningar, Förmågor och Attityd)
- Efter kursdagen erbjuds de som önskar en timmes avgiftsfri coachning.
LedarStegsModellen
LedarStegsModellen är ett stöd till ledarutveckling – både individuell och i grupp. Den handlar om att leda samarbete, hur du som ledare kan skapa de förutsättningar, förmågor och attityder (FFA) som krävs för att gemensamt leverera, förbättra och lära. I utbildningen förser vi dig med verktyg som bidrar till bra samarbete och ledarskap. Modellen hjälper dig också att utveckla ett modigare ledarskap med Tuff Omsorg. Begreppet Tuff Omsorg innebär att du genuint bryr dig om varje medarbetare, samtidigt som du kräver och förväntar dig ett personligt ansvar från medarbetaren.
Modellen är framtagen av Bengt Savén. Bengt är förutom författare och inspiratör även adjungerad professor på KTH i Hållbart Ledarskap, samt arbetar f n med flödeseffektivisering och ledarskapsutveckling på Saab och i olika nätverk.
LedarStegsModellen står för ett utvecklingsorienterat synsätt på både chefskap och medarbetarskap. Det syftar till att utmana och inspirera dig till:
– att VARA chef ska upplevas som meningsfullt och givande.
– att HA en chef ska upplevas som stimulerande, utmanande, ibland kanske jobbigt, men alltid utvecklande.
Kursledare
Tor Berggrund har en bred industrikompetens bland annat från Volvo och Rolls-Royce samt mångårig erfarenhet av eget företagande med över 20 anställda i IT-branschen. Tors yrkesliv har varit fyllt av projekt, både i Sverige och utomlands, samt ledningsfunktioner och entreprenörskap.
Tor är certifierad projektledare, coach och ledarskapscoach. Han utvecklar ledare och chefer utifrån sina värderingar i det han kallar “det goda ledarskapet”. Han är dessutom en fenomenal lyssnare som ger nya infallsvinklar och verktyg för ett modigare ledarskap till sina klienter.